دلایل انفجار پکیج و راه حل های آن
نوشته شده توسط : تعمیرکار

احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی آب گرم را باز می کنید، انفجار پکیج و صدایی شبیه به ترکیدن دستگاه را می بینید. شایع ترین علت این مشکل در انواع آبگرمکن ها، اتصالات غیراصلی، نصب در قسمت اشتباه، معیوب بودن قطعات حساس و اصلی دستگاه، وجود هوا در لوله های آب، تجمع رسوب و ایجاد مشکل می باشد.   در چنین مواردی لازم است که برای تعمیر پکیج دئوترم یا هر برند دیگری که دارید، به نمایندگی های معتبر مراجعه کنید.

دلایل برای فعال شدن انفجار پکیج

عیب در قسمت الکترود جرقه

قطعه الکترود جرقه زن برای مشتعل کردن مشعل استفاده می شود. بنابراین اگر فاصله زیادی بین الکترود احتراق و مشعل وجود داشته باشد، اگر شیر آب گرم را باز کنید، اشتعال انفجاری پکیج را مشاهده خواهید کرد. فاصله معمولی و مناسب بین این قطعه و مشعل باید حدود 3 تا 5 میلی متر باشد. به همین دلیل، اگر این فاصله مناسب رعایت نشود و کمتر یا بیشتر باشد، تنظیم نکردن آن می تواند این مشکل را در بسته ایجاد کند.

عیب دیگر در قسمت الکترود جرقه زنی پکیج که باعث اشتعال انفجاری پکیج می شود تجمع جرم و کثیفی در این قسمت است. در واقع جرم و کثیفی که به مرور زمان در دستگاه جمع می شود باعث احتراق ناقص یا عدم انجام به موقع آن و در نهایت باعث انفجار پکیج می شود. برای رفع این مشکل که مشکل اصلی پکیج نیز هست، بهتر است با تعمرکاران متخصص تماس گرفته تا دستگاه را بررسی کرده و مشکلات احتمالی آن را برای عملکرد بهتر و صحیح پکیج برطرف کند.

برای تعمیر پکیج بوتان مدل اپتیما و تنظیمات پکیج تاچی مدل اکو روی لینک هر کدام کلیک کنید.

مسدود شدن مشعل

دومین عامل انفجاری روشن شدن پکیج مربوط به مسدود شدن مشعل دستگاه می باشد. معمولا پکیج هایی که در فضای باز قرار می گیرند و نصب می شوند به مرور زمان گرد و غبار موجود در محیط باعث مسدود شدن سطح مشعل و سوراخ های آن می شود.

بنابراین، چون سوراخ های مشعل مسدود و درپوش هستند، این مشکل برای دستگاه ایجاد می شود. این مشکل را نیز می توان با تمیز کردن سوراخ های مشعل و زدودن کثیفی از سطح مشعل دستگاه برطرف کرد. البته می توانید با نصب فیلتر گاز نیز از این مشکل جلوگیری کنید.

خطا در قطعه پرشر

قسمت پرشر پکیج به صورت سوئیچ است که احتراق دستگاه را با حساسیت فشار هوا بالا و پایین کنترل می کند. در واقع این قطعه از طریق شیلنگ سیلیکونی به قسمت ونتوری پکیج فن متصل شده و عملکرد پکیج فن را بررسی و کنترل می کند. اگر این قطعه مشکل دارد باید توسط تعمیرکار بررسی و تعویض شود.

 تنظیم نشدن شیر گاز پکیج

گاهی اوقات ایراد در شعله شیر گاز یا تنظیم نشدن این قطعه باعث انفجار پکیج می شود. البته لازم به ذکر است که اگر این مشکل در روزهای اول استفاده از پکیج رخ داده است، مشکل در همین قسمت است. با تعمیر قسمت شیر گاز پکیج می توانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر مشکل حل نشد، باید قطعه را تعویض کنید.

آسیب دودکش

وجود ایراد در دودکش و سیستم جرقه زنی پکیج، نصب نامناسب و غیر استاندارد دودکش، انسداد در مسیر خروج هوا، نبود هوای کافی برای احتراق پکیج و ... در واقع خرابی پکیج دودکش باعث می شود مقداری گاز در محفظه احتراق جمع شود. به همین دلیل به محض روشن کردن پکیج و شروع احتراق، شاهد حالت انفجاری دستگاه و صدای مهیب آن خواهید بود.

البته لازم به ذکر است که در مدل پکیج های فن دار اگر فلنج دود از قطر لوله باریکتر باشد در مسیر خروج دود دچار مشکل می شود. در این صورت باید محل نصب دودکش را در پکیج بررسی کنید و در صورت وجود ایراد در این قسمت آن را برطرف کرده و حتی دودکش را تعویض کنید.

راه حل هایی برای جلوگیری از فعال سازی مواد منفجره پکیج

با تمیز کردن قسمت های اصلی و حساس پکیج مانند قسمت جرقه زنی، سر شعله و مبدل پکیج می توانید از بروز مشکل و خرابی در سایر قسمت های دستگاه جلوگیری کنید و در نهایت اشتعال انفجاری بسته به طور معمول، انجام خدمات دوره ای پکیج هر 6 ماه تا یک سال توصیه می شود. انجام این کار و مراقبت های لازم باعث افزایش طول عمر بسته و جلوگیری از بروز مشکلات و ایرادات معمول در دستگاه می شود.

برای این کار پکیج را خاموش کرده و برق ورودی را قطع کنید. پس از خنک شدن دستگاه، درپوش جلویی را باز کرده و بردارید. مبدل دودکش، شعله و پکیج در قسمت بالایی دستگاه تعبیه شده و در قسمت زیرین دستگاه تابلو فرمان، لوله های ورودی، موتور گردش آب و ... تعبیه شده است. فقط لازم است از یک کاغذ سنباده نرم برای تمیز کردن قسمت های جرقه زا و سر شعله استفاده کنید و کثیفی ها و زباله ها را از بین ببرید.

سخن پایانی 

گاهی اوقات، عدم نصب صحیح پکیج نیز می‌تواند دلیل روشن شدن پکیج به صورت انفجاری باشد. بنابراین بهتر است نصاب یا تکنسین متخصص محل نصب پکیج را بررسی کرده و قطعات اصلی آن را برای عملکرد صحیح دستگاه بررسی کند. انتخاب محل مناسب برای نصب پکیج و انجام اصول نصب دودکش می تواند از بروز بسیاری از مشکلات و ایرادات در قطعات دستگاه جلوگیری کند.

البته شایان ذکر است که ایرادات پکیج و خصوصاً سرویس های دوره ای دستگاه را از نمایندگی های معتبر برند پکیج خود انجام دهید تا با انجام صحیح و حرفه ای این کار، ایرادات دستگاه سریعتر حل می شود.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: